Wednesday, September 24, 2008

Ringkasan dan Penilaian Jurnal

Artikel jurnal : Cancer cells survive with survivin

Nama jurnal : Cancer Science

Volume 99, issue 9

Ringkasan :-

Dalam jurnal ini menceritakan bagaimana resistannya sel-sel kanser walaupun setelah melalui pelbagai rawatan untuk membunuh sel-sel kanser. Contoh rawatan yang telah dijalankan ialah kemoterapi dan radioterapi. Artikel dalam jurnal ini menunjukkan bagaimana cara sel-sel kanser itu resistan terhadap rawatan yang diberikan. di sini juga ditunjukkan cara-cara ubat-ubat rawatan kanser ini diproses di dalam sistem darah manusia supaya ia boleh mempercepatkan lagi tindak balas ubat berkenaan. Jurnal ini lebih menerangkan bagaimana sel-sel kanser bertindak dengan protein dalam badan manusia untuk terus hidup.

Penilaian :-

Setelah saya membaca jurnal ini, agak susah untuk saya memahaminya kerana laras bahasa inggeris yang digunakan agak tinggi dan agak susah untuk difahami. Walaupun saya belajar dalam bidang sains tapi masih banyak lagi istilah-istilah sains yang saya tidak tahu terutamanya dalam bidang yang dikaji dalam jurnal ini iaitu bidang kanser. Tapi daripada jurnal saya mendapat ilmu baru yang saya boleh kongsi bersama-sama rakan terutamanya dalam bidang kanser. Di sini juga kita boleh mengetahui mekanisme yang boleh digunakan untuk menghapuskan sel-sel kanser yang terdapat dalam badan pesakit kanser dan cara-cara melakukannya. Jurnal ini telah ditulis oleh seorang doktor dan jurnal ini dibuat atas pengalaman doktor itu sendiri.

No comments: